در كسب وكار اينترنتي موضوع مهمي كه وجود دارد اين است كه : بايد فرق توهم و واقعيت را بدانيم سعي كنيم راه و روش صحيح راه اندازي كسب و كار اينترنتي را فرا بگيريم تا زمان خود را به سادگي و براي مدت زياد از دست ندهيم.
در اين مقاله جامع با همديگر ياد ميگيريم كه چگونه از اشتباهات خطرناك در راه اندازي كسب و كاراينترنتي اجتناب كنيم و همينطور چگونه با روش هاي صحيح از صفر تا صد يك كسب وكار اينترنتي راه اندازي كنيم .
عكس شاخص كسب و كار اينترنتي
اين مقاله براي كساني مفيد است كه ميخواهند خودشان كسب وكار اينترنتي خود راه اندازي كنند و با هزينه هاي بسيار كم به مديريت و درآمد زايي از آن برسند.
از جمله بخش هاي مهم اين مقاله ميتوان به پيدا كردن ايده و پياده سازي ايده تا ساختن كسب و كار اينترنتي اشاره كرد.
در شرايط اقتصادي كه هم اكنون شاهد آن هستيم كاملا مشهود است كه وضعيت بسيار پيچيده تر از چيزي است كه به نظر مي آيد و همچنين با ورود به سال ۲۰۱۹ توجه هاي زيادي به سمت كسب و كار اينترنتي معطوف شده است و اين روزها نام استارت آپ ها را بيشتر از قبل ميشنويم.
آيا همه گير شدن كسب و كاراينترنتي فقط يك تب داغ است ؟
آيا واقعا ميتوان از اين راه به درآمد زايي رسيد ؟
آيا امروز كسب و كارهاي نوپا و بدون سرمايه درآمد پايدار و مستمر دارند ؟
در مطالب قبلي هم كه به وضوح اشاره كرديم كه در اين قرن كه دوره ي صنعتي و فرا صنعتي را رد كرده است نداشتن مهارت براي زندگي و كسب درآمد شما را با مشكل مواجه خواهد كرد.
اين پيچيدگي ها كه امروز در دنياي كسب و كارشاهد آن هستيم ناشي از ورود تكنولوژي به جهان تجارت است وهمچنين شهرت يافتن نام آوراني همچون بيل گيتس ، استيو جابز ، جف بزوس و ديگران كه در كسب و كار اينترنتي پيشرو بودند بسياري از افراد را ترغيب ميكند تا به اين سمت آمده و كسب وكار اينترنتي راه اندازي كنند.
آيا كسب وكار اينترنتي براي همه لازم است ؟
تب داغ اين كسب وكارها امروزه همه را فرا گرفته و نميشود گفت كه بايد از كسب و كار اينترنتي دوري كنيم اما الزاما همه ي كسب و كارها نياز به اينترنتي شدن ندارند .
همانطور كه پيش تر اشاره كرديم اينترنت بخشي از پيشرفت هاي تكنولوژي است و كسب وكارها بايد ياد بگيرند كه از اين تكنولوژي و فناوري استفاده كنند اما نه به شرطي كه بخاطر آنلاين شدن ، كسب و كار سنتي و كنوني خود را نيز با شكست مواجه كرده و اعلام ورشكستگي كنند .
ولي قبل از اين بايد بدانيم كه :
كسب و كار اينترنتي چيست ؟
اين سوال بخش عظيمي از جاهاي خالي كه درمورد شغل هاي اينترنتي و درآمد اينترنتي در مغز ما وجود دارد را ميتواند حل كند .
واقعا كسب و كار اينترنتي چيست؟
وقتي كلمه كسب و كار به ميان مي آيد يعني ما منبعي داريم كه از طريق آن ميتوانيم درآمد زايي داشته باشيم اما در مورد اين منبع درآمدزايي دو موضوع بسيار مهم وجود دارد :
اول اينكه : شما خودتان صاحب اين كسب و كار باشيد .
دوم اينكه : درآمد زايي از يك كسب وكار يعني سيستمي كه براي شما درآمد پايدار دارد .
درآمد پايدار از كسب وكار اينترنتي يعني چه ؟
درآمد پايد يعني درآمدي كه بطور مدام درحال واريز شدن به حساب شماست اما مشخصه مهم ديگري نيز دارد :
اين درآمد موقتي نيست و قابليت توسعه يافتن و زياد شدن دارد .
مثلا قبلا از فيلتر شدن تلگرام نوعي از كسب و كارهاي اينترنتي وجود داشتند كه ممبر و تبليغات تلگرامي ميفروختند كه برخي از آنها حتي توانسته بودند روزانه به بيش از ۳ ميليون تومان درآمد برسند اما آيا امروز هم وجود دارند ؟
طبيعي است كه خير ديگر اين سايت ها به دليل تغيير شرايط از بين رفته اند .
ولي آيا با فيلتر شدن تلگرام ، ديجي كالا درآمد خود را از دست داد؟
باز هم جواب خير است چون ديجي كالا سيستم درآمد زايي پايدار و يك نمونه كسب و كار اينترنتي موفق است .
پس تا اين جا نتيجه ميگيريم كه هرگونه درآمد شما از طريق اينترنت ، كسب و كار اينترنتي محسوب ميشود .
كسب و كار اينترنتي بنا به محصول و خدماتي كه ارائه ميدهد مدل هاي مختلفي دارد :
در ادامه به آن ها اشاره ميكنم :
انواع مدل هاي كسب و كار اينترنتي بر حسب ارائه محصول و خدمت :
۱ . فروش كالا
در اين نوع كسب و كار اينترنتي وب سايت مشغول فروش كالاي فيزيكي است و از اين طريق درآمدزايي ميكند .
از جمله اين نوع وبسايت ها ميتوان به باميلو ، ديجي كالا و امثال آن ها اشاره كرد.
درواقع در اين مدل ، فروشگاه سنتي موجود با آمدن به بستر اينترنت آنلاين شده و محصولات خود را ارائه ميدهد.
۲ . فروش خدمات
اين نوع كسب و كار اينترنتي در واقع هر نوع خدماتي كه ميتوان از طريق اينترنت ارائه داد را ارائه ميدهد .
با اين تعريف كه اين نوع كسب و كار اينترنتي خود به دوبخش مهم تقسيم ميشود :
بخش اول : ارائه خدمات اينترنتي مثل هاستينگ ها ، فروش دامنه ، فروش تبليغات كليكي و …
بخش دوم : ارائه خدمات غير اينترنتي در اينترنت مثل خدمات برگزاري تولد و نظافت منزل و…
۳ . فروش محصولات دانلودي
در اين نوع از كسب و كار اينترنتي صاحب كسب و كار دست به توليد محتواي آموزشي و فروش آن ها ميزند كه خريداران با پرداخت مبلغي ميتوانند محصولات را دانلود كرده و از آن استفاده كنند.
كه يكي از بهترين گزينه ها براي فعالان حوزه اينترنت است كه در مثال آن ميتوان به سايت رسانه امين اشاره كرد كه درحال توليد و ارائه محتواي آموزشي است .
۴ . بازارچه اي
اين نوع از فعاليت در كسب و كار اينترنتي پيچيدگي هاي خاص خود را دارد در واقع صاحب كسب و كار نوعي واسط و وصل كننده بين ارائه دهنده و مصرف كننده است .
در واقع صاحب كسب و كار پلتفرم يا بازارچه اي را ميسازد كه دو بخش از يك كسب و كار در يك حوزه مشخص به همديگر راحت تر از گذشته وصل ميشوند براي مثال ميتوان به تاكسي اينترنتي ها اشاره كرد .
چگونه كسب و كار اينترنتي راه اندازي كنيم ؟
براي راه اندازي كسب و كار اينترنتي شما نياز به چند موضوع حياتي داريد كه با داشتن آگاهي از آن ها خواهيد توانست شغل اينترنتي خود را راه اندازي كنيد و در اين مسير دچار خطا نشويد .
حتي بعضي اوقات ريز ترين خطاها در اين مسير شما را به مسيرهاي انحرافي و دور از هدف خواهد برد كه بطور مفصل در ادامه به آن ها اشاره ميكنم ولي بايد بدانيد كه هر كدام از اين سرفصل ها بطور جامع بيان شده اند و طبيعتا هر بخش جزئيات خود را دارد :
۱ . داشتن موردي كه ارزشي پولي داشته باشد
اين موارد ميتواند :
ايده
محصول
خدمات
محتواي ارزشمند
باشد كه با ارائه دادن آن ها افرادي حاضر خواهند بود براي شما مبلغي بپردازند .
بعد از بررسي و متوجه شدن اين موضوع كه كدام يك را داريد و ميخواهيد ارائه دهيد بايد توانايي هاي خود را شناسايي كنيد .
۲ . شناسايي توانايي ها
Identify-abilities
توانايي هاي شما هر چيزي ميتواند باشد در واقع اين موارد را اگر در كاغذي يادداشت كنيد متوجه خواهيد شد كه منابعي در دسترس شما قرار دارد كه ميتواند شما را به در آمد بسيار خوبي برساند .
مثلا اگر شما ميخواهيد آموزش آنلاين راه اندازي كنيد داشتن دوستاني كه توانايي ضبط فيلم وعكس برداري را دارند يك توانايي براي شما نيز محسوب خواهد شد اما مهمترين موضوع توانايي فردي شماست كه آيا در زمينه اي كه ميخواهيد وارد شويد تخصص كافي براي ارائه كردن چيزي را داريد يا خير .
۳ . انتخاب حوزه
براي مثال ما در رسانه امين وارد حوزه آموزش شديم و بعد از بررسي توانايي هاي خود به بررسي رقبايي كه قبل از ما درحوزه آموزش آنلاين فعاليت ميكردند پرداختيم و به برخي دلايل شكست و موفقيت يك سايت آموزش آنلاين پي برديم كه با سرلوحه قرار دادن آن ها توانستيم پيشروي كنيم .
هميشه ديدن افراد ديگر حاوي تجربه خواهد بود مخصوصا در دنياي كسب و كار اينترنتي كه همه موارد آن وابسته به
آزمون و خطا است .
بعد از بررسي اين سه مورد وارد مراحل عملي در ايجاد كسب و كار اينترنتي خواهيم شد.
يعني در اين مرحله تصميماتي بايد بگيريد كه آينده كسب و كار اينترنتي شما را تعيين ميكند البته زياد هم سخت نيست فقط كافي است قبل از اقدام به هر عملي مطالعه و تحقيق كافي داشته باشيد .