ايده هاي كسب و كار اينترنتي در ايران

۳۷ بازديد

يكي از نگراني‌هاي ابتدايي افراد براي راه اندازي كسب و كار اينترنتي نبود ايده براي شروع است. شما با يك ايده كسب و كار اينترنتي مي‌توانيد اولين قد‌م‌ها را براي راه‌اندازي كسب و كار برداريد. ايده و طرح براي شروع مهم است و اگر بتوانيد خوب روي آن تمركز كنيد، مي‌توانيد يك ايده كسب و كار جديد و پردرآمد خلق كنيد. البته بارها در مقالات سايت به اين موضوع اشاره شده است كه يك ايده صرفا ضامن موفقيت شما نيست بلكه بايد ايده را به‌خوبي پياده كنيد. 

در اين مقاله هم قصد داريم به شما ايده‌هاي مخلف را معرفي كنيم و بگوييم اين‌ها ايده‌هاي كسب و كار موفق و درآمدزا هستند و برويد آن‌ها را اجرا كنيد. بلكه مي‌خواهيم روش پيدا كردن ايده جديد كسب و كار را به‌شما آموزش دهيم تا خودتان ايده جديد كسب و كار را خلق كنيد. اگر شما هنوز طرح و ايده راه‌ اندازي كسب و كار اينترنتي خود را پيدا نكرده‌ايد، در ادامه اين مقاله با سايت فوربو ديجيتال ماركتينگ همراه باشيد تا با هم انواع روش‌ها را براي پيدا كردن ايده كسب و كار را بررسي كنيم.
اگر علاقه‌مند به‌دنياي كسب و كارهاي اينترنتي هستيد، ما در فوربو يك كتاب الكترونيك رايگان را در همين راستا آماده كرده‌ايم.
كتاب الكترونيك «چگونه كسب و كار اينترنتي خود را راه‌اندازي كنيم؟» كتابي هست كه به همه سوال‌هاي شما در مورد راه‌اندازي يك كسب و كار اينترنتي پاسخ ميده. براي دانلود اين كتاب كافيه به اين صفحه بريد و يا به‌صورت مستقيم نام و ايميل‌تون رو در بخش زير وارد كنيد تا فايل كتاب براتون ارسال بشه.
Name *
Email *
 
بررسي نيازهابررسي نيازها كسب و كار اينترنتياولين طرح براي رسيدن به يك ايده، مي‌تواند از نيازها ساخته شود. بسياري از كسب و كارها و يا خدمات آنلايني كه هم‌اكنون در دنيا فعاليت مي‌كنند، بر اساس نيازهاي جامعه ساخته شده‌اند. بخشي از نيازها توسط خود كسب و كارها ايجاد مي‌شود، يعني سرويسي مانند گوگل مي‌گويند مي‌خواهيد در اينترنت جستجو كنيد؟ پس بياييد در سايت ما اين‌كار را انجام دهيد.
برخي ديگر از كسب و كارها در راستاي تحول جامعه و مسير پيشرفت تكنولوژي شكل مي‌گيرد. براي مثال سال‌هاي سال سفارش‌گيري از طريق تلفن در همه‌جا انجام مي‌شد. مردم هر چيزي كه مي‌خواستند را مي‌توانند با زنگ زدن براي خود فراهم كند. اما وقتي تكنولوژي جلوتر رفت و هر كسي به اينترنت متصل شد و موبايل در دست گرفت، شيوه سفارش‌گيري هم فرق كرد. حال امروزه بسياري از خدمات مانند، خريد ابزار و وسايل، غذا، تاكسي و… به صورت آنلاين ارائه مي‌شوند و چون مسير پيشرفت تكنولوژي به اين سمت بوده است، هر كسب و كاري براي موفقيت و ايجاد رقابت، بايد از اين ابزارهاي جديد براي رشد و توسعه خود استفاده كند.
شما براي راه اندازي كسب و كار اينترنتي خود مي‌توانيد مشابه مثال‌هاي گفته شده عمل كنيد. ايجاد نوع اول نيازها مانند گوگل، كار آساني نيست و نيازمند مدت‌ها بررسي و آناليز است كه بتوانيد نيازي را براي مردم به وجود آوريد، اما امكان راه اندازي كسب و كار بر مبناي نيازهايي كه تاكنون به آنها پاسخ داده نشده است، وجود دارد. به اطراف خود نگاه كنيد، از اطرافيان و دوستان خود سوال بپرسيد. چه چيزي مي‌تواند باعث شود كاري را زودتر انجام دهند؟ به دنبال چه اطلاعات و آموزش‌هايي هستند كه در اينترنت پيدا نكرده‌اند؟ اين دست سوال‌ها و بررسي ساده آنها مي‌تواند باعث شود ايده كسب و كار اينترنتي براي شما شكل بگيرد.
براي اين پرسيدن، مطلق شدن و رفع نيازهاي مردم حتما يك فراخوان عمومي و نظرسنجي با تعداد شركت‌كنندگان بالا لازم نيست. شما مي‌توانيد در يك مقياس بسيار كوچك‌تر هم اين پرسش را از افراد داشته باشيد. اعضاي خانواده شما اولين كساني هستند كه مي‌توانند به شما كمك كنند. دوستان و اقوام گروه ديگري از افراد هستند كه مي‌توانند به شما نيازهاي‌شان را بگويند. همچنين اگر رسانه‌هاي اجتماعي مانند توييتر، فيس‌بوك و اينستاگرام تنها ۵۰ نفر را دنبال كرده كرده باشيد هم مي‌توانيد با يك سوال ساده، از نياز‌هاي آن‌ها مطلع شويد.
بعد از پرسش در مورد نيازها، براي جمع‌بندي حتما بايد همه آن‌ها را يادداشت كنيد و ببينيد چه چيزي بيشتر از همه پاسخ داده شده است. معمولا در اين‌گونه نظرسنجي‌ها يك مورد خاص چندين بار تكرار مي‌شود و اين مي‌تواند همان ايده كسب و كار شما باشد. براي مثال استارت‌آپ «بقچه» در ايران به همين صورت شكل گرفت. آن‌ها در يك محله در تهران از مردم آن محله پرسيدند كه دوست داريد چه‌چيزي را به‌صورت آنلاين سفارش دهيد تا راحت‌تر باشيد و وقت بيشتري براي شما آزاد شود. در اين نظرسنجي، خريد نان با اختلاف بيشتر مطرح شد و آن‌ها هم همين مورد را ايده كسب و كار خود كردند و اولين كسب و كار آنلاين سفارش نان را در ايران راه‌اندازي كردند.
نياز وب فارسيخب اين مورد به‌صورت غير مستقيم دوباره به نياز مردم مربوط مي‌شود. بالاخره اين مردم هستند كه در وب‌ فارسي به دنبال سايت‌ها و مقالات مي‌گردند. اما يك مورد را مي‌خواستم در اين مقاله به شما بگويم. شايد شما هم شنيده باشيد كه مي‌گويند وب فارسي فقير است. دليل هم آن وجود سايت‌هايي با محتوا سطح پايين و پورتال‌هايي است كه فقط قصد جذب ترافيك بيشتر دارند. در ايران و به‌صورت در بيشتر كشورهاي دنيا، محتواي تخصصي در اينترنت وجود ندارد و در ايران بيشتر! سايت‌هاي محتوايي و آموزشي در ايران بيشتر در مورد موضوعات كلي فعاليت مي‌كنند و كمتر ديده شده كه به يك موضوع خاص و تخصصي بپردازند.
براي مثال در علوم تخصصي مانند اقتصاد، پزشكي و رشته‌هاي آن، حقوق و.. بسياري ديگري از رشته‌هاي تخصصي، در وب فارسي و اينترنت وب‌سايت معتبري وجود ندارد. معتبر بودن از آن جهت است كه يك فرد كه خودش در آن كار متخصص باشد، پشت آن سايت مشغول باشد و فعاليت كند. مقالات مفيد و مستند كه به‌توان به آن‌ها ارجاع داد، در وب‌سايت‌هاي ايراني بسيار كم است. البته هر روز بهتر از ديروز است و واقعا كساني هستند كه با اين دغدغه در حال فعاليت هستند.
اما از شما دعوت مي‌كنم اگر در يك رشته تخصصي مهارت داريد، حتما آن را آنلاين كنيد و به ديگران خدمت كنيد. اين نكته را هم فراموش نكنيد كه در بسياري از موضوعات مي‌توانيد اولين كسي باشيد كه در ايران فعاليت مي‌كند. براي مثال در مورد تخصص و مهارت‌هاي فني مانند لوله‌كشي، طراحي داخلي، خياطي، برق‌كاري، تعميرات داخلي، رنگ‌آميزي و… در ايران وب‌سايت و مقالات معتبر نداريم و اين مي‌تواند به‌شما كمك كند كه در اين موضوعات سرمايه‌گذاري كنيد.
رفع مشكل سرويس‌هاي فعليمشكل سرويس فعلي ايده كسب و كار اينترنتيمواجه شدن با يك سرويس بد، اتفاق بسيار خوبي براي افراد خلاق است زيرا مي‌توانند با رفع نقص، مدل بهتر آن را ارائه دهنددرست در راستاي پارگراف قبل در مورد نيازها، يك سري ايده هاي كسب و كار اينترنتي از دل يك كسب و كار ديگر بيرون مي‌آيد. در همان سوال پرسيدن از دوستان، ممكن است به اين جواب بربخوريد كه؛ فلان سرويس بسيار خوب است اما اين قسمت آن مشكل دارد و يا در اين بخش حرفه‌اي عمل نمي‌كند. مواجه شدن با يك سرويس بد، اتفاق بسيار خوبي براي افراد خلاق است زيرا مي‌توانند با رفع نقص آنها مدل بهتر آن را ارائه دهند.
 از همين رو هميشه سرويس‌هاي فعلي و خدمات آنلايني كه بر بستر وب سايت و يا اپليكيشن هستند را مي‌توانيد بررسي كرده و در صورت وجود نقص‌هايي، مدل بهبود يافته آن را ارائه كنيد. توجه داشته باشيد كه ايرادهايي كه باعث مي‌شوند شما مدل جديدي را بسازيد، بايد آنقدر بزرگ و يا مهم باشند كه مشتريان آن سرويس به سراغ شما آمده و به شما پول پرداخت كنند. اما اگر شما تنها ادامه دهنده مسير حركت‌ رقبا باشيد، به‌جايي نخواهيد رسيد، چراكه هميشه يك مرحله از آن‌ها عقب‌تر خواهيد بود.
همان‌طور كه عنوان شد اين مسئله زماني براي رسيدن به ايده كسب و كار اينترنتي جواب مي‌دهد كه ايراد رقيب بسيار بزرگ و يا بسيار مهم باشد. آناليز دقيق شما از رفتار كاربران آن‌ها، فاكتوري كليدي براي پيدا كردن اين مشكل است. شما بايد به‌خوبي رفتار كاربران و نظرات آن‌ها را دنيال كنيد تا بتوانيد به ديد و درك درستي برسيد.
تركيب كردن چند طرح با يك‌ديگرتركيب كردن ايده كسب و كار اينترنتيدر بخش قبل اشاره شد كه به سراغ بررسي سرويس‌ها برويد. حال ممكن است در بررسي شما به چند سرويس مشابه برخورد كنيد كه هر كدام نقاط قوت خاصي دارند، اما هيچ‌كدام كامل نيستند. تركيب كردن چند طرح باهم يكي ديگر از راه‌هاي پيدا كردن ايده كسب و كار اينترنتي است. در اين روش شما مي‌توانيد خدمات سرويس‌هاي مشابهي كه وجود دارد را با هم تركيب كرده و خدمت جديدي را ارائه دهيد. خود اين تركيب دو حالت دارد كه در ادامه بررسي آن‌ها مي‌پردازيم.
تركيب كردن طرح سرويس‌هاي مشابهدر اين حالت شما دو يا چند سرويس كه خدماتي را ارائه مي‌كنند را با يك ديگر ادغام مي‌كنيد. براي مثال سه سايت در حوضه ديجيتال ماركتينگ فعاليت مي‌كنند اما هيچ كدام به صورت كامل عمل نكرده و هر سايت تنها بخشي از آنها را آموزش مي‌دهد. حال شما مي‌توانيد با استفاده از اين ايده يك وب سايت با موضوع ديجيتال ماركتينگ ساخته و به صورت جامع و كامل روي آن فعاليت كنيد. در اين حالت وقتي كاربران يك بار به سايت شما بيايند، ممكن است ديگر به سايت‌هاي قبلي سر نزنند، چون شما همه آنچه كه در يك موضوع به آن نياز دارند را گرد هم آورده‌ايد.
تركيب كردن ايده‌ها و طرح‌هاي مختلف باهم يكي از روش‌هاي ايده كارآفريني است. بسياري از افراداي كه امروزه در دنيا به‌عنوان كارآفرين‌هاي موفق فعاليت مي‌كنند، ايده‌هاي مختلف را در زمان درست در كنار هم قرار داده‌اند. بسياري از ايده‌هاي آفريني از همين مورد خلق مي‌شوند. براي مثال ايده شكل‌گيري شبكه‌هاي اجتماعي مختلف به اين صورت بوده است. هر كدام از اين سرويس‌ها، ويژگي‌هاي مثبت يك سرويس را بر مي‌داشتند و كنار ويژگي‌ مثبت يك سرويس ديگر قرار مي‌داند، به همين ‌ترتيب يك كسب و كار جديد شكل مي‌گرفت كه نسبت به دو سرويس قبل برتري داشت.
نكته مهم در مورد تركيب كردن ايده‌هاي مشابه اين است كه در زمان درست، ويژگي‌‌هاي كليدي و مثبت كسب و كارهاي در حال فعاليت را كنار هم قرار دهيد.در اين قسمت باز هم ارجاع مي‌دهم كه پاراگراف قبل و نياز وب فارسي. اگر چندين وب‌سايت در يك موضوع به‌صورت تخصصي فعاليت نمي‌كنند، مي‌توانيد ويژگي‌ها و در اصل موضوعات اصلي دو وب‌سايت را كنار هم گذاشته و يك به‌صورت جامع‌تر به آن موضوع در وب‌سايت خود بپردازيد.
تركيب كردن طرح سرويس‌هاي مختلفحالت دوم تركيب كردن، مربوط به سرويس‌هايي است كه يك‌ديگر ربطي هم ندارند. اين اين حالت شما بايد از امكانات سرويس اول براي ارائه خدمات سرويس دوم استفاده كنيد. در اين ايده كسب و كار اينترنتي براي مثال بايد به اين شكل عمل كنيد؛ سرويسي مانند اسنپ در ايران در حال مشغول ارائه خدمات تاكسي‌راني به مردم است. شما اين امكان سفارش از طريق موبايل و ارسال راننده به آن شخص را در نظر بگيريد. حال مي‌توانيد از اين امكان براي خدماتي ديگر استفاده كنيد. يعني شما مي‌توانيد سرويسي راه‌اندازي كنيد كه براي مثال افراد فني (لوله‌كش، برق‌كار و…) را به خانه افراد متقاضي بفرستد. با استفاده از اين روش هم مي‌توانيد ايده كسب و كار اينترنتي جديدي را خلق كنيد.
ايده كسب و كار جديد و ايده كسب و كارهاي درآمدزا، امروزه بيشتر مربوط به اين بخش هستند. اين مورد باز هم نيازمند، بررسي و شروع در زمان درست است. اين شما هستيد كه بايد با بررسي و آناليز خود از كسب و كارهاي مختلف فعال و موفق، كسب و كار جديدي بسازيد. البته اين مورد كسب و كارها معمولا سرمايه زيادي مي‌خواهند اما مي‌توانيد يك مدل كوچك‌تر آن‌را در يك مقياس كوچك‌تر شروع كنيد. براي توسعه هم مي‌توانيد زمان‌ بيشتري را صرف توليد محتوا و بازاريابي انجام دهيد و يا اصلا ايده و طرح پياده شده را پيش شتاب‌دهنده‌ها ببريد. اين تعريف مربوط به موضوع حداقل محصول پذيرفتي يا MVP بود كه صورت تمايل به مطالعه در مورد آن، مي‌توانيد دو پاراگراف آخر سرمايه كسب و كار اينترنتي را مطالعه كنيد.
تمركز بر روي يك موضوع خاصايده كسب و كار اينترنتيفرض كنيد مي‌خواهيد در شهر عينك بخريد. آيا به فروشگاهي كه همه‌چيز و «عينك» مي‌فروشد سر مي‌زنيد يا يك فروشگاهي كه فقط «عينك» مي‌فروشد؟اختصاصي كار كردن خودش يك ايده كسب و كار اينترنتي عالي است! سايت‌ها و فروشگاه‌هاي بسياري وجود دارند كه همه‌چيز در آنها پيدا مي‌شود اما خدماتي كه به صورت اختصاصي بر روي يك موضوع فعاليت مي‌كنند هميشه علاوه بر رشد، مشتريان خاص خود را دارند. اختصاصي بودن در هر حوضه كاري مي‌تواند به برندسازي شما بسيار كمك كند. يك مثال در دنياي واقعي وجود دارد. فرض كنيد مي‌خواهيد در شهر عينك بخريد. آيا به فروشگاهي كه همه‌چيز و «عينك» مي‌فروشد سر مي‌زنيد يا يك فروشگاهي كه فقط «عينك» مي‌فروشد؟ در دنياي اينترنت همين مسئله وجود دارد. درست است كه فروشگاه‌ هاي اينترنتي بزرگي در ايران وجود دارند اما هيچ‌كدام از آنها در يك حوزه خاص نمي‌توانند آنقدر ريز شوند و دسته‌هاي تخصصي ايجاد كنند. شما با ايجاد يك فروشگاه كه تنها در يك زمنيه به صورت تخصصي فعاليت مي‌كند، مي‌توانيد راحت‌تر مشتري جذب كرده و تبديل به يك برند در آن حوزه خاص شويد. اختصاصي كار كردن و تمركز بر روي يك موضوع يكي از روش‌هاي بازاريابي جاويژه يا همان نيچ ماركتينگ (Niche Marketing) است كه توصيه مي‌كنم حتما براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد آن، لينك نيچ ماركتينگ رو باز كرده و مقاله مربوط به آن را مطالعه كنيد.
تمركز بر روي يك موضوع خاص بسيار اهميت دارد و مطمئن باشيد اگر كسب و كار خود را بر مبناي آن ايجاد كنيد، پشيمان نخواهيد شد. اين مورد در دسته‌ ايده‌هاي كسب و كار بدون سرمايه يا ايده كسب و كار با سرمايه كم قرار مي‌گيرد. زيرا شما محبور نيستيد براي فراهم كردن همه‌چيز و توليد محتوا در مورد طيف گسترده‌اي از موضوعات، هزينه كنيد. بلكه كافي است وقت و هزينه خود را تنها بر روي يك موضوع متركز بگذاريد.
بسياري از كسب و كارها هم براي موفقيت در ادامه مسير به سراغ ايده‌هاي تخصصي مي‌روند و مدام موضوع موردنظر خود را كوچك‌تر مي‌كنند. براي مثال حتما با فروشگاه اينترنتي ديجي‌كالا آشنايي داريد. اين فروشگاه براي موفقيت و رقابت با وب‌سايتي به‌نام مديسه، كه در موضوع خريد آنلاين پوشاك فعاليت مي‌كرد، مجبور به راه‌اندازي كسب و كار جديدي شد. فروشگاه ديجي‌كالا آن‌قد نمي‌توانستند دسته‌بندي تخصصي و همچنين فيلترهاي مختلف را براي محصولات خود ايجاد كند. به‌همين خاطر فروشگاه جديد به‌نام ديجي‌استايل راه‌اندازي كه تنها پوشاك را موضوع و طرح فروشگاه خود قرار داد و امروز يكي از بهترين‌ وب‌سايت‌هاي فروشگاهي در حوزه پوشاك در ايران است. حتما براي درك بهتر اين موضوع به ديجي‌كاالا و ديجي‌استايل، در يك دسته‌بندي يك‌سان برويد. براي مثال دسته، شلوار و يا عينك را باز كنيد تا متوجه دسته‌بندي و فيلترهاي بسيار متنوع ديجي‌استايل نسبت به ديجي‌كالا شويد.
جدا از مسائل برندسازي و بدست آوردن مشتري، در بحث فني نيز موفق‌تر خواهيد بود. سئو و بهينه سازي سايتي كه به صورت اختصاصي بر روي يك موضوع فعاليت مي‌كند بسيار ساده‌ و راحت‌تر است سايتي است كه هر چيزي در آن پيدا مي‌شود. اين مورد به‌اين معني است كه يعني اگر همين روز دو نفر شروع به راه‌اندازي فروشگاه اينترنتي بكنند و از منابع و بودجه يكسان برخوردار باشند، قطعا آن‌ كسي كه به صورت اختصاصي يك دسته خاص محصول را پوشش مي‌دهد، زودتر به موفقيت خواهد رسيد. اين مسئله صرفا بر روي يك فروشگاه اينترنتي صدق نمي‌كند و هر سايت و يا سرويس ديگري در اينترنت كاملا به اين شكل مي‌تواند رشد سريع‌تري نسبت به ديگران داشته باشد.
در وب‌ فارسي تا دلتان بخواهد وب‌سايت خبري داريم كه همه از چند خبرگزاري تغذيه كرده و بر اساس خبر آن‌ها خبر توليد مي‌كنند و يا حتي دقيقا همان خبر را به‌نقل از آن خبرگزاري منتشر مي‌كنند. اگر ۱۰۰ وب‌سايت خبري را بررسي كنيد. حداقل ۹۰ تا از آن‌ها وب‌سايت‌هاي خبري هستند كه در همه موضوعات فعاليت مي‌كنند. اگر در يك موضوع علاقه داريد و خودتان پيگير اخبار آن در سايت‌هاي مختلف هستيد، مي‌توانيد يك كسب و كار با محوريت توليد اخبار پيرامون يك موضوع خاص را راه‌اندازي كنيد و مطمئن باشيد خيلي زود مي‌توانيد طرفداران آن موضوع را جذب خود كنيد.
تمركز بر روي گروه‌هاي سني و جنسي
ارائه سرويس به سالمندان مخصوصا در ايران كه ميانگين سني بالاي ۳۰ سال است، مي‌تواند در آينده بسيار موئر باشديكي از بهترين راه‌هاي براي پيدا كردن ايده كسب و كار اينترنتي دوباره به همان مسئله اختصاصي كار كردن بر مي‌گردد كه در قسمت قبل توضيح داده شد. يكي ديگر از روش‌هاي اختصاصي كار كردن، مي‌تواند ربطي به موضوع‌كاري نداشته باشد، بلكه هدف‌گذاري شما مربوط به گروه سني و يا جنسي خاص باشد. اگر شما يك سرويس كه به صورت عمومي وجود دارد را براي مثال، مختص كودكان بهينه كنيد و آن را به مردم پيشنهاد دهيد كه مي‌توانيد براي فرزندانتان از آن استفاده كنيد، قعطا نتيجه‌بخش است. در همه جاي دنيا به‌خصوص در ايران كه سيستم درست حسابي «رده بندي سني» نداريم و همه‌چيز در اينترنت براي همه سنين درنظر گرفته مي‌شود، ارائه اين دست از سرويس‌ها مي‌تواند بسيار مهم باشد. براي مثال يوتيوب چندين سال پيش سرويس YouTube Kids را معرفي كرد كه ويديوهايي مختص كودكان در آن وجود داشت. بعد از استقبال فراوان والدين از اين سرويس، آپارات در ايران اين سرويس را براي خود راه‌اندازي كرد.
تنها كودكان نيستند كه مي‌توانيد آن‌ها درنظر بگيريد. براي مثال بياييد و افراد خانه‌دار را هدف قرار دهيد. و يا تنها سايتي براي معلم‌ها و يا مديران شركت‌ها راه‌اندازي كنيد. در اين مدل از كسب و كار مي‌توانيد در راستاي رشد مهارت‌هاي فردي اين افراد فعاليت كنيد. براي مثال شما با هدف قرار دادن جامعه مديران شركت‌ها مي‌توانيد، بسياري از تكنيك‌هاي مديريت زمان، برنامه‌ريزي، توسعه كسب و كار و… را آموزش دهيد. اين مورد در دسته‌ ايده‌هاي آموزشي قرار مي‌گيرد و هميشه موضوعات آموزشي طرفدار داشته‌اند و در ادامه هم افراد به آن نياز پيدا خواهند كرد.
علاوه بر كودكان كه واقعا برايشان محتواي كمي در اينترنت وجود دارد، سالمندان نيز وضعيت مشابهي دارند. ارائه سرويس به سالمندان مخصوصا در ايران كه ميانگين سني بالاي ۳۰ سال است، مي‌تواند در آينده بسيار موئر باشد. اگر به‌فكر يك كسب و كار بلند مدت هستيد و همچنين ديد و نظر آينده‌نگري داريد، اين مورد بسيار مي‌تواند براي شما مفيد باشد. همان‌طور كه مطرح شد ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه ميانگين سني افراد جامعه بالاي سي سال است و اين مورد مي‌تواند خودش يك طرح و ايده براي كسب و كار باشد. ارائه خدمات و يا حتي توليد كردن محتواي آموزشي در مورد ميان‌سالان و سالمندان مي‌تواند براي شما نه‌تنها در آينده، بلكه همين امروز هم موثر باشد.
جدا از گروه‌بندي سني براي ارائه خدمات، گروه‌بندي جنسي نيز تا حدودي موئر است. اگر مي‌خواهيد خدماتي كه ارائه دهيد را زودتر معرفي كنيد. مي‌توانيد از ايده كسب و كار اينترنتي استفاده كنيد. اينكه بياييد يك وب‌سايت و يا اپليكيشني را ويژه فقط مردان يا زنان بكنيد، مي‌توانيد زودتر خدمات خود را به آنها معرفي كنيد. زيرا در اين روش روي اسم كسب و كار و حتي برند شما ممكن است جنيست مطرح شود و اين يك تفاوت براي شما نسبت به كسب و كارهاي عادي ايجاد مي‌كند.
هرچقدر هم بتوانيد با استفاده از موارد بالا، بازار هدف خود كوچك‌تر كنيد، مي‌توانيد براي شروع موفق‌تر ظاهر شويد. براي مثال يك فروشگاه اينترنتي راه‌اندازي كنيد كه صرفا مانتو براي زنان مي‌فروشد. اين مورد دوباره به موضوع تخصصي كار كردن و نيچ‌ ماركتينگ اشاره دارد. اما اگر چند فروشگاه در زمينه فروش لباس براي زنان راه‌اندازي شود، آن فروشگاه كه صرفا يك دسته‌بندي را براي خود انتخاب كرده است، شانس بيشتري براي موفقيت در اينترنت دارد.
بررسي بازارهاي محليبازارهاي محلي ايده كسب و كار اينترنتيبراي شروع اگر نمي‌توانيد آنقدر بزرگ ظاهر شويد كه به همه سرويس دهيد، بهتر است ابتدا روي بازار محلي خودتان تمركز كنيديكي ديگر از مهم‌ترين راه‌ها براي پيدا كردن ايده كسب و كار اينترنتي در همه‌جاي دنيا، بررسي بازارهاي محلي است. اين روش مرسوم در جهان، به اين مورد اشاره دارد كه شما براي شروع اگر نمي‌توانيد آنقدر بزرگ ظاهر شويد كه به همه سرويس دهيد، بهتر است ابتدا روي بازار محلي خودتان تمركز كنيد. در اين روش شما بايد ابتدا بازار محلي را بررسي كنيد.
 اولين قدم براي بررسي بازار محلي، آگاهي از جميعت شهر و يا محله‌اي است كه شما در آنجا حضور داريد. شما مي‌توانيد خدمات خود را ابتدا براي همان محله و يا شهري كه با آن آشنا هستيد، ارائه دهيد. اين روش هم تا حدودي مشابه همان روش اختصاصي كار كردن است. در اين حالت شما در شهر خود مطرح شده و در صورتي كه سرويس خوبي را ارائه دهيد، قابل اطمينان مي‌شويد. به اين صورت شما با هدف قرار دادن شهر خود، به اصطلاح مي‌توانيد آنجا را در زمان كوتاهي فتح كنيد. (در صورتي كه رقيب در شهر نباشد) اينكه بتوانيد در كل كشور موفق شويد، بسيار راه دشواري است اما موفقيت در يك مقياس كوچك‌تر كار دشواري نيست.
پس از موفقيت در يك مقياس كوچك مي‌توانيد كار را گسترش داده و كم‌كم محله‌ها و شهرهاي اطراف خود را هم تحت پوشش قرار دهيد. به اين صورت مرحله به مرحله مي‌توايند پيشرفت كرده و سپس به فكر ارائه سرويس براي كل كشور باشيد. همچنين شما مي‌توانيد ايده‌ها و طراح‌هايي كه فقط در مراكز استان‌ها و يا پايتخت ارائه مي‌شود را به شهرهاي كوچك‌تر ببريد. بسياري از اين ايده‌ها از خارج از كشور وارد شده و شما با اينكار درست مشابه خودشان در يك مقياس كوچك‌تر عمل مي‌كنيد.
براي پيدا كردن ايده براي اينكه چه‌چيزي در محله و يا شهر خود بسيار اهميت دارد و افراد به‌دنبال آن هستند، هم مي‌توانيد مشابه مثال مطرح شده در قسمت اول مقاله عمل كنيد. يعني دقيقا برويد و در يك نظرسنجي از مردم ساكن آن شهر و يا محله، سوال بپرسيد كه چه چيزي را دوست داريد سريع‌تر و بهتر دراختيار داشته باشيد و سپس بر اساس نياز مردم تصميم بگيريد.
بررسي ايده‌هاي استارت‌آپي ساير كشورهاايده هاي استارت‌آپي ايده كسب و كار اينترنتيبررسي ايده‌هاي اجرا در ساير كشورها يكي ديگر از راه‌هاي پيدا كردن ايده كسب و كار اينترنتي است كه نه‌تنها در ايران بلكه در ساير كشورها از آن استفاده مي‌شود. براي مثال كشور هند يكي از پيشروترين كشورها در زمينه استارت‌آپ است و ايده‌هاي بسيار خلاقانه‌اي توسط آن‌ها اجرا مي‌شود اما نمونه‌هاي مشابه آن توسط ساير كشورها اجرا و سپس به دليل ماركتينگ قوي ديده مي‌شوند.
 شما هم مي‌توانيد از اين ايده‌ها براي پياده كردن كسب و كار اينترنتي خود در ايران استفاده كنيد. منابع انگليسي زبان بسياري براي اخبار دنياي استارت‌آپ وجود دارد كه مي‌توانيد آنها را رصد كند. جدا از بخش كارآفريني خبرگزاري‌هاي بزرگ، سايت‌هايي مانند Start Up World، Entrepreneur و GeekWire به صورت اختصاصي اخبار پيرامون كسب و كار‌هاي اينترنتي و استارت‌آپ‌ها را پوشش مي‌دهند و مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد. پيشنهاد من اين است كه حتما وب‌سايت Entrepreneur را دنبال كنيد. همچنين اين رسانه، هرماه مجله‌اي را منتشر مي‌كند كه در آن مصاحبه ويژه‌اي با يكي از استارت‌آپ‌هاي موفق و در حال رشد، نوشته مي‌شود. نمونه فارسي براي اين رسانه نيز در ايران وجود دارد. هفته‌نامه «شنبه» هم وضعيت مشابهي دارد و مقاله‌هاي مهم خود را در وب‌سايت‌ش نيز منتشر مي‌كند كه مي‌توانيد آن‌ها را مطالعه كنيد.
ايده‌هاي كسب و كار اجرا نشده در ايراندر اين قسمت قصد نداريم كه بنويسم: ۱) ايده كسب و كار اجرا نشده در ايران اول، ۲) ايده كسب و كار اينترنتي اجرا نشده در ايران! اينكه طرح‌ها را به‌اين شكل معرفي كنيم، ديگر اسمش ايده نيست، بلكه معرفي كسب و كارها و مدل كسب و كار آن‌ها است. هدف اين مقاله هم آشنا كردن شما با روش‌هايي است كه مي‌توانيد از آن‌ها براي پيدا كردن ايده جديد كسب و كار استفاده كنيد. ايده‌هاي اجرا نشده و ايده‌هايي كه هنوز در ايران كسي آن‌ها را اجرا نكرده بسيار زياد است و در اين مورد تحقيقاتي را انجام داده‌ايم كه آن‌را حتما در سايت منتشر خواهيم كرد اما نه در قالب اين مقاله.
براي اينكه بتوانيد بهتر در مورد ايده‌هاي كسب و كار جديد كه در ايران اجرا نشده است تنها كافي است به همه اشيا و لوازم اطراف خود نگاه كنيد تا ببينيد كه چه چيزهايي در فروشگاه‌هاي اينترنتي ايران به‌فروش نمي‌رسد و يا حتي در مورد آنها مقاله‌ و وب‌سايتي هم نيست. حال معادل انگليسي آن‌ها را در اينترنت جستجو كنيد و ببينيد كه چقدر در مورد موضوعات مخصوصا تخصصي، در وب فارسي و در ايران وب‌سايت و مقاله كم است.
در پايان اين قسمت يك نكته مدنظر داشته باشيد. ايده خوب و جديد، داخل و خارج ندارد. اگر ديد درستي نسبت به كسب و كارها و فضاي كار آنلاين داشته باشيد و روش‌هاي مخلف پيدا كردن ايده‌هاي جديد كسب و كار را فرا بگيريد، مي‌توانيد يك ايده جديد كسب و كار خلق كنيد كه شايد نمونه خارجي نيز نداشته باشد. باز هم در اين مورد يك كسب و كار موفق ايراني وجو دارد كه ايده در زمان اجرا اصلا نمونه خارجي نداشت و آن اولين كساني بودند كه اين ايده را عملي كردند. «صدا‌گرافي» استارت‌آپ ايراني است كه در ابتداي فعاليت خود، تابلوهايي با نمودار فركانس صوتي دلخواه شما را توليد مي‌كرد. اين ايده توسط عليرضا اسكندي و كوثر موحدي در ايران شكل گرفت و در ايران هم توسعه پيدا كرد. آن‌ها براي راه‌اندازي كسب و كار خود، در اينترنت به دنبال ايده‌هاي كسب و كار اجرا نشده در ايران نگشتند، بلكه خوشان ايده جديدي را خلق كردند.
اگر با جستجو كلمه‌هاي مرتبط با ايده‌هاي كسب و كار اينترنتي اجرا نشده در ايران به اين مقاله رسيديد، توصيه مي‌كنم با خواندن متن كامل راه و روش‌هاي پيدا كردن ايده‌هاي جديد، گشتن دنبال اين موضوع را كنار گذاشته و به‌فكر خلق ايده كسب و كار خود باشيد.
ايده‌هاي كسب و كار خانگييك سري طرح و روش براي درآمدزايي از طريق ايده‌هاي كسب و كار در خانه وجود دارد كه در اين قسمت مي‌خواهيم به آن‌ها بپردازيم. ايده كسب و كار در خانه كه  عموما جز دسته كسب و كارهاي بدون سرمايه و يا با سرمايه كم حساب مي‌شوند، بيشتر به فروش محصول تكيه مي‌كنند. يعني شما مهارت خود را در توليد يك كار دستي را مي‌توانيد به‌صورت آنلاين بفروشيد اما راه بهتري هم در كنار فروش وجود دارد و آن هم آموزش. شما مي‌توانيد كاري كه براي شما خيلي سخت نيست را به‌راحتي به ديگران در بستر اينترنت آموزش دهيد و كسب و كار و برند خود را در اين حوزه بسازيد.
اگر مي‌خواهيد براي فروش محصولات خانگي خود به‌دنبال راه و روشي باشيد، توصيه مي‌كنم حتما مقاله چگونه محصولات خود را آنلاين بفروشيم را مطالعه كنيد. در اين مقاله تمامي راه‌هاي فروش آنلاين و اينترنتي محصول را به‌شما آموزش داديم كه از آن‌ها براي فروش كارهاي خود استفاده كنيد.
بهترين راه؛ تمركز بر روي تخصص خودتانتمركز بر روي خودتان كسب و كار اينترنتيجدا از همه روش كه به شما كمك مي‌كند يك ايده جديد به ذهن شما برسد، شما مي‌توانيد بر روي تخصص خودتان متمركز شويد. در فصل قبل عنوان شد كه بايد ابتدا خودتان و مهارت‌هايتان را بشناسيد. با توجه به اين نكته، به عقيده من بهترين راه براي پيدا كردن ايده‌ كسب و كار اينترنتي فكر و تمركز بر روي تخصص خوتان است. فكر كنيد اين تخصصي كه بلد هستيد را چطور مي‌توانيد ارئه دهيد. از تك‌تك موارد اين بخش كمك بگيريد اما خودتان طرح نهايي را ارائه دهيد. مي‌توانيد آن را آموزش دهيد؟ ساخت يك وب سايت آموزشي و توليد محصولات ويژه غير رايگان، مي‌تواند يك طرح خوب باشد. مي‌توانيد آن را به ديگران ارائه دهيد؟ ساخت يك سرويس بر بستر وب و موبايل براي سفارش گرفتن و يا ايجاد يك دايركتوري مي‌تواند راه مناسبي براي شما باشد. در صورتي كه به درآمدزايي از طريق تخصص علاقه داريد، توصيه مي‌كنم مقاله چگونه از تخصص و مهات خود كسب درآمد كنيم را مطالعه كنيد.
جمع بندي
تماشا و دانلود در آپارات | تماشا در يوتيوب
در اين مقاله سعي شد روش‌هايي براي پيدا كردن ايده كسب و كار اينترنتي مطرح شود. ابتدا عنوان شد كه شما بايد نياز ها را بررسي كنيد يا مي‌توانيد نقص سرويس‌هاي فعلي را برطرف كنيد و طريق آن يك كسب و كار جديد بسازيد. تركيب چند طرح با يك‌ديگر هم روش‌ خوبي براي پيدا كردن ايده كسب و كار اينترنتي است. همچنين تمركز بر روي يك موضوع خاص، ارائه سرويس براي گروه‌هاي سني و جنسي خاص و بررسي بازار محلي نيز روش‌هاي بسيار خوبي براي ايده كسب و كار اينترنتي هستند. در نهايت اگر به نتيجه نرسيديد مي‌توانيد ايده‌هاي استارت‌آپي ساير كشوره‌ها در سايت‌هايي كه معرفي شد دنبال كنيد، شايد يك ايده جديد بتواند در ايران به‌خوبي جواب دهد. در پايان هم براي كلام آخر عنوان شد كه بهتر از اين موارد كمك بگيريد اما باز بر روي تخصص خودتان تمركز كنيد. در ادامه مي‌توانيد به فايل صوتي و فايل پي‌دي‌اف اين مقاله دسترسي داشته باشيد.

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.