م Compلفه هاي تجارت آنلاين
م componentsلفه هاي اساسي تجارت الكترونيكي اطلاعات ، ارتباطات و معاملات است. شركاي اقتصادي فرآيندهاي تجاري را از طريق شبكه هاي ديجيتال (به عنوان مثال شبكه هاي ارتباطي عمومي يا خصوصي) كه فناوري هاي نوآورانه اطلاعات و ارتباطات براي پشتيباني و افزايش تجارت استفاده مي كنند ، پياده سازي مي كنند. 'بهره وري. سه حوزه اصلي براي تجارت آنلاين از اهميت ويژه اي برخوردار است:
خريد الكترونيكي: خريد الكترونيكي محصولات و خدمات توسط مشاغل كه بر كاهش هزينه و تلاش تأكيد دارد.
فروشگاه هاي الكترونيكي: فروش الكترونيكي محصولات و خدمات در سيستم عامل هاي مناسب كسب و كار اينترنتي ، به عنوان مثال از طريق فروشگاه هاي آنلاين.
بازار الكترونيكي: تجارت الكترونيكي از طريق شبكه هاي ديجيتال به عنوان پيوند مشتري و تأمين كننده محصولات و خدمات.
علاوه بر اين ، دو زمينه ديگر تجارت الكترونيكي وجود دارد:
انجمن الكترونيكي: شبكه هاي ارتباط الكترونيكي بين مردم و م institutionsسسات ، كه بايد از تبادل داده و دانش پشتيباني كند اما تصميمات مربوط به معاملات را نيز آماده كند.
شركت الكترونيكي: همكاري تجاري الكترونيكي براي اتصال خدمات مشاغل فردي. هدف ايجاد يك شركت مجازي با پيشنهاد معاملات مشترك است.
ويژگي هاي تجارت آنلاين
براي درك مفهوم تجارت الكترونيكي به عنوان يك كل ، ابتدا بايد رابطه بين تجارت آنلاين و اقتصاد خالص را بشناسيد و اينكه چه كساني بازيگران معمولي بازار در زمينه تجارت الكترونيكي هستند.
اقتصاد خالص و تجارت آنلاين
ميزان تجارت الكترونيكي با توجه به امكانات اقتصاد خالص مدرن تعيين مي شود. اين مربوط به حوزه شبكه هاي الكترونيكي داده است كه از نظر اقتصادي براي توسعه اطلاعات ، ارتباطات و فرآيندهاي معاملاتي در سيستم عامل هاي مختلف استفاده مي شود.
از آغاز دهه 1990 ، ديجيتالي سازي تدريجي نه تنها منجر به تغييرات ساختاري در جامعه ، بلكه در اقتصاد نيز شده است كه مضمون اصلي آن به تدريج به بخش اطلاعات تغيير يافته است. استفاده سيستماتيك از فن آوري ها براي جمع آوري و استفاده از اطلاعات ، "اقتصاد اطلاعاتي" ايجاد كرده است كه در آن رقابت از طريق دانش برتر حاصل مي شود.
اين قسمت از سيستم اقتصادي كه به آن "اقتصاد خالص" نيز مي گويند ، اكنون در كنار "اقتصاد واقعي" سنتي وجود دارد.
سهامداران در تجارت الكترونيكي
تجارت الكترونيكي مي تواند بين تعداد زيادي از فعالان بازار انجام شود: بين مشاغل و مصرف كنندگان ، افراد مختلف ، ادارات دولتي و همچنين سازمان هاي ديگر (به عنوان مثال سازمان هاي غير دولتي).
به طور كلي ، بازيگران مختلف بازار براي تعيين بخشهاي مختلف فعاليت به سه گروه تقسيم مي شوند:
تجارت (B): شركت ها
مصرف كننده / شهروند (C): مصرف كنندگان و شهروندان
اداره (الف): ادارات دولتي و ساير سازمانها
هر يك از اين سه گروه مي توانند هم به عنوان يك ارائه دهنده خدمات و هم به عنوان مشتري در بازار فعاليت كنند ، بنابراين 9 رابطه مختلف در تجارت آنلاين قابل تصور است. B2C (تجارت به مصرف كننده) و B2B (تجارت به تجارت) بعنوان مثال بخشي از تجارت الكترونيكي هستند ، A2C (اداره به مصرف كننده) ، A2B (اداره به تجارت) و A2A (اداره به اداره) بخشي از e دولت (خود بخشي از تجارت الكترونيكي) است.
عملكرد تجارت آنلاين
مهمترين مأموريت تجارت الكترونيكي "ايجاد ارزش الكترونيكي" است ، به عبارتي توليد "ارزش افزوده الكترونيكي". تمايز اصلي بين اشكال زير از ارزش افزوده الكترونيكي انجام مي شود:
ارزش ساختاري: يك پيشنهاد آنلاين نماي كلي از اطلاعات زيادي را ارائه مي دهد.
ارزش انتخاب: يك پيشنهاد آنلاين اطلاعات پايگاه داده خاصي را در صورت درخواست ارائه مي دهد.
ارزش افزوده: يك پيشنهاد آنلاين اين امكان را فراهم مي كند تا سوالات تأمين كننده و مشتري به طور موثرتري جمع شود.
ارزش معاملاتي: يك پيشنهاد آنلاين باعث كارآيي بيشتر يك تجارت مي شود.
ارزش هماهنگي: يك پيشنهاد آنلاين به ارائه دهندگان مختلف امكان مي دهد دامنه خدمات خود را بهتر به يكديگر پيوند دهند.
ارزش ارتباطي: يك پيشنهاد آنلاين ارتباط بين مشتريان مختلف را بهبود مي بخشد.
بسته به نوع ارزش افزوده مورد نظر ، شركت يك يا چند فعاليت با ارزش افزوده را انتخاب مي كند ، به عنوان مثال ، جمع آوري ، ساختار ، پيش انتخاب ، خلاصه يا انتشار اطلاعات. اين امر در مورد ايجاد "محصول اطلاعات ديجيتال" است كه ارزش افزوده يا چندين ارزش افزوده را ارائه مي دهد و مشتري آماده پرداخت آن است. اين محصول ممكن است